شكم ساز از دو قسمت مجزا از يكديگر تشكيل يافته، قسمت تحتاني كوچك تر و به شكل نيم كره است كه بر سطح مقطع جلو پوست كشيده شده و روي پوست خرك ساز قراردارد: قسمت بالائي بزرگ تر، مانند چتري روي قسمت تحتاني قرار گرفته و هر دو قسمت توسط سطحي منحني ازعقب به هم اتصال يافته اند و در نتيجه در جلو يا بين دو قسمت حفره اي تشكيل شده است. سطح جلوئي قسمت بالا، جز در ناحيه وسط كه زير گردن ساز قرار گرفته به صورت دو شكاف پهن باز است.
دسته ساز تقريباً در نصف طول خود روي شكم قرارگرفته و نيمه ديگر در بالا به جعبه گوشي ها متصل است و دسته فاقد «دستان» است.


سر متشكل است از جعبه كوچك (محل قرارگرفتن چهار گوشي، هر دو گوشي در يك طرف آن) و يك زانده منحني شكل براي آويختن ساز كه كمي به عقب برگشته و جهتي افقي يافته است.
قيچك اساساً جزو دسته سازهاي محلي بوده كه در سالهاي اخير درحمايت وزارت فرهنگ و هنر به شهر آورده شده و نه تنها ساختمان و كوك آن را تكميل و تنظيم كرده اند، بلكه آن را به سه اندازه مختلف، قيچك سوپرانو (به طول 5/56 سانتيمتر) قيچك آلتو ( 63 سانتيمتر) و قيچك باس به همان نسبت بزرگ تر ساخته اند.
طول سيم مرتعش در قيچك سوپرانو =5/33 ، در قيچك آلتو =5/37 و قيچك باس 70 سانتيمتر است.
وسعت هر يك ازانواع حدود سه اكتاو است. قيچك سوپرانو سازي است كه قابليت تكنوازي و همنوازي هر دو را حائز است ولي دو نوع بعدي (التو و باس) بيشتر به منظور همنوازي در اركستر به كار مي رود. آرشه قيچك پس ازاستاندارد شدن ساز، عيناً همان آرشه ويولون است. قيچك از انواع سازهاي محلي است كه در سالهاي اخير به شهر آمده و مورد استفاده قرار گرفته است و بيشتر در نواحي جنوب شرقي ايران معمول است و در آن نواحي حتي، طبق عقيده و سنت اهالي براي معالجه امراض بكار مي رود. در سطح فوقاني شكم و پشت دسته سوراخ و حلقه اي است كه دو تسمه برآن الصاق مي شود: يكي از تسمه ها را به كتف چپ و ديگري را به كمر مي بندند و ساز در موقع نواختن تقريباً آزاد و آويزان مي شود. اما نوازندگان شهري تمايل به استفاده از اين تمهيد ندارند.
كوك قيچك محلي ثابت نيست ولي قدر مسلم اين كه سيمها تقريباً هيچ وقت نسبت به يكديگر فاصله پنجم نداشته اند.
آرشه- در اصل (نوع محلي آن) شبيه به آرشه كمانچه است و امروزه در شهر از آرشه ويولون و ويولنسل در نواختن نوع شهري آن استفاده مي شود.

+ نوشته شده در  ساعت 3:20 AM  توسط reza rezvani | 
 
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
به نام پروردگار یکتا
با سلام به شما
من رضا رضوانی نویسنده این وبلاگ هستم. متولد 21بهمن.موسیقی را از 8 سالگی با نواختن ساز تار آغاز کردم و بعد از یکی دو سال شروع به نواختن سنتور و تمبک کردم تا بالاخره برای سپری کردن دوران متوسطه به هنرستان موسیقی اصفهان راه پیدا کردم و نواختن سازهایی چون پیانو، گیتار پاپ، عود، سه تار، تار باس، دف و دمام را شروع کردم. و در سال 1383 از این مقطع فارغ التحصیل شدم.
از جمله فعالیتهایم، میتوان به رهبری و تنظیم قطعات برای گروه مهرنوازان، نوازندگی تارباس و عود در ارکستر ملی جوانان اصفهان، نوازندگی تار در ارکستر ملی دانشجویان اصفهان، رهبری و آهنگسازی و تنظیم قطعات برای ارکستر بزرگ بیداد، و به تدریس تار، اشاره کرد. در حال حاضر نیز به آهنگسازی و تنظیم مشغول می باشم.

پیوندهای روزانه
ارکستر سمفونیک تهران
وبسایت دانشگاه هنر تهران
ماهنامه هنر موسیقی
خانه موسیقی
هارمونیا
گفتگوی هارمونیک
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
2/20/2014 - 3/20/2014
11/22/2010 - 12/21/2010
2/20/2010 - 3/20/2010
9/23/2009 - 10/22/2009
8/23/2009 - 9/22/2009
7/23/2009 - 8/22/2009
5/22/2009 - 6/21/2009
7/22/2008 - 8/21/2008
1/21/2008 - 2/19/2008
8/23/2007 - 9/22/2007
7/23/2007 - 8/22/2007
5/22/2007 - 6/21/2007
3/21/2007 - 4/20/2007
آرشیو موضوعی
گالری عکس اساتید 2
گالری عکس اساتید 1
گالری عکس اساتید 3
استاد محمدرضا لطفی
مجید انتظامی
بیایید موسیقی بسازیم - ۱
آکوستیک اتاق - ۱
آکوستیک اتاق - ۲
پريسا
عذرا زالي
بهناز ذاكري
پري ملکي
ارفع اطرايي
هنگامه اخوان
تــــار
سه تـــار
بــــربـــــط
کـمــانــچــه
سنـتـــور
نــــــی
شيوه ي بدست گرفتن تنبور
شيوه ي بدست گرفتن گيتار
وضعيت نشستن براي نواختن كيبرد
شيوه ي بدست گرفتن عود
شيوه ي بدست گرفتن تمبك
شيوه ي بدست گرفتن دف
شيوه بدست گرفتن تار
نت تار و سه تار
نت موسيقي كودك (ارف)
نت كيبرد
نت کمانچه و ویلن ایرانی
نت تمرین اصفهان
نت رنگ سـه گاه
نت تمریـن دشتی
نت رنگ شــور
دانستنیهایی درباره ی تار
ویولن
رباب
قیچک
دف
تمبک
عود
قانون
گیتار
پیانو
ساز
اساتید
درباره من
گالری عکس من
مقاله
گزارش
آموزش موسیقی
شيوه ي بدست گرفتن سازها
نت
علینقی وزیری
حسین علیزاده
محمدرضا شجریان
فضل الله توکل
استاد فرامرز پایور
پرویزمشکاتیان
همایون شجریان
کامکارها
محمد رضا رستمیان
تاج اصفهانی
مجید کیانی
نورعلی برومند
حبیب سماعی
استاد ابوالحسن صبا
منوچهر صهبائي
پیوندها
تصنیفها ترانه ها و سرود های ایران زمین
موسیقی اصیل ایرانی آرام بخش دلها
هر چی در مورد ارگ بخوای(کرگ)
سه تار ساز عشق و عرفان
نت های خط خطی
خسروانی
شب تنها
پیام چکاد
iran archit
من آن گلبرگ مغرورم
هامونی خیال
گروه دف نوازی هیوا
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM